Monday, December 27, 2010

Bab 3 - Dugaan

Ketika aku di tingkatan empat, banyak guru tidak suka kami bermain muzik band ini. Sekolah aku hanya membanggakan kumpulan nasyid sahaja. Alangkah sedihnya ketika itu.
Pada waktu yang sama, kami kehilangan bassist kami, Apis. Dia menyambungkan pelajarannya di SMK Teknik Sepang. Band kami semakin lemah ketika itu. Tetapi tidak semudah itu underzone jatuh begitu sahaja. Dengan sokongan rakan-rakan, kami tetap berusaha untuk memperjuangkan muzik kami. Pertengahan tahun sahaja, kami dapat bermain gigs pertama kami di Skizo Studio Cheras. Tetapi keadaan semakin sukar apabila bassist tiada dan gitaris kami, Amir , tidak dapat bermain disebabkan masalah keluarga yang tidak dapat dielakkan. Aku mula memanggil rakan ku yang lain untuk menggantikan tempat mereka. Aku bersyukur kerana rakanku Sabiq dan Alif ingin bermain bersama.

Agak sukar untuk praktis untuk keserasian bersama, tetapi kami mencuba sehingga mendapatkannya. Kami tiada kenderaan dari Shah Alam ke Cheras, keadaan merumitkan kami apabila masing-masing kesempitan wang. Akhirnya kami dapat juga sampai kesana menaikki kenderaan awam. Kami dikhabarkan bermain pada pukul 5 petang. Tetapi pihak penganjur memberi kami bermain pada pukul 9 malam. Sehabis sahaja persembahan kami, aku mengheretkan gitarku ke dram. Habis rosak fred gitar dan aku mula menyesal. Siap sahaja mengemas gitar ku, aku dan rakan-rakan ku bergegas balik ke Shah Alam kerana keesokkan harini kami harus ke sekolah. Banyak dugaan yang kami tempuhi lagi. Tetapi itu semua hanya tinggal sejarah dan memori kami.

No comments:

Post a Comment